Bragt i Politiken den 19. april 2011

For få år siden bestod min rejse-oppakning af krøllede guidebøger, tonstunge romaner og rejsedokumenter, der blev væk, før jeg nåede lufthavnen. I dag starter rejsen med en tur i Apples app-store eller Androids Market.

Allerede på vej til lufthavnen har jeg telefonen fremme for at købe min billet til metroen, samtidig tjekker jeg om flyet er forsinket ved hjælp af lufthavnens applikation “CPH Airport“. Den fortæller mig desuden, at jeg skal regne med to minutters kø ved sikkerhedskontrollen.

Da jeg ankommer ved checkin-skranken, er det igen telefonen, der kommer i brug. Jeg har for det meste sørget for at mit boardingkort ligger klar på telefonen – flere og flere flyselskaber tilbyder den service, selvom deres medarbejder desværre ofte ender med at printe billetten, fordi teknologien i lufthavnene stadig halter.
Derimod fungerer tjenesten Tripit upåklageligt. Man emailer sin rejseplan til tripit – og derefter har man, via sin telefon, let adgang til rejsetider, bookinginformation og flyselskabs-kontaktinfo.

I det øjeblik, jeg lander, slår jeg dataroaming fra, så jeg undgår, at telefonen henter mail eller lignende – det kan være en dyr fornøjelse, specielt hvis du rejser i USA.

Der findes et væld af applikationer, der guider dig rundt i de fleste storbyer. Hvis du ikke har nået at downloade dem før du tog af sted, så sæt dig på den nærmeste Starbucks, McDonalds eller et af de større kunstmuseer, der for det meste har gratis wifi. En ting er de officielle guides som Lonely Planet eller Turen går til, men der findes masser af små sjove tips og tricks til de bedste cocktailbarer, gratis wifi eller de mere spøjse – Trees near you, der gør det muligt at bestemme arten på de fleste træer i New York.

Hvis jeg skulle give tre tip til storby-ferien ville det dog være: Google MapsSoundswalks og Foodspotting.

Google maps har på det seneste for alvor fået styr på deres ruteplanlægning – det gælder både i Danmark og flere steder i udlandet. Når du søger på en rejseplan på maps, får du i de fleste storbyer oplyst både rute og pris på turen. Jeg har altid synes, det var besværligt og uoverskueligt at rejse med bybus, men i dag går det som en leg. Man kan endda følge med på kortet via gps på telefonen, hvis man har lavet søgningen, mens telefonen var tilsluttet wifi – uden, at det koster noget.

En anden tjeneste, der giver nogle fede oplevelser er Soundwalks. Guidede ture enten som podcast eller applikationer – det sidste dog kun i Paris og New York. Men det er ikke din typiske guide, der kommer med facts om kunstmuseer og afdøde skuespillere. Det er guiden for ludere og lommetyve, afdankede skuespillere og hiphop-kunstnere, der giver deres bedste tips og tricks til storbyen. Velproducerede og underholdende.

Et rigtigt madøre downloader selvfølgelig Michelins-guide til smartphone. Men deres kedelige brugerflade og tørre kommentarer kan det være svære at finde rundt i. Jeg vil til en hver tid foretrække de brugerdrevne FoodspottingYelp eller for den sags skyld Foursquare, der er ved at blive rigtig god, når det kommer til at anbefale restauranter og caféer i storbyerne. Dog er der flere bruger-uploadede billeder på Yelp og Foodspotting. Aldrig har det været så inspirerende at finde aftensmaden. Hundredevis af billeder af pandekager, morgenbrød, steaks og sushi – en hver madelskers drøm.

Eneste risiko ved den digitale rejse er, at du bliver så optaget af alle de fede applikationer, at du helt glemmer at kigge op og opleve omverdenen.