Skærmbillede 2020 03 15 kl 11 14 20

Første februar 2020 startede vi (Center for Journalistik på SDU) en kandidatuddannelse, der i høj grad kan tages online, desuden er den fleksibel, så du kan tage den over seks år i stedet for de vanlige to. Det kan du læse meget mere om her: Cand.Public 2020.

Det blev besluttet, at vi skulle køre uddannelsen i Microsoft Teams, det vil sige bruge Teams som LMS (Learning Management System) – SDU bruger normalt Blackboard, men uden at være for hård ved Blackboard, så ville det nærmest have været en umulig opgave, at tilrettelægge et undervisningsforløb 100% på deres platform.

Teams er en del af Microsofts 365 Office-pakke og for at få det fulde udbytte, så skal den virksomhed/organisation, du arbejder i have abonnement. Du kan tilføje eksterne fra andre organisationer/uden abonnement som “gæster”, men så er deres muligheder for at interagere begrænsede.

Jeg startede på projektet, da beslutningen om at bruge Teams var taget. Men jeg havde umiddelbart også valgt at bruge Teams til netop dette projekt, fordi det det handler om at køre et enkelt hold (cand.public 2020 med cirka 70 studerende) – diskussionen ville være en anden, hvis man skulle købe LMS til et helt universitet.

Der er udfordringer i at bruge det, men der er bestemt også fordele. Jeg er langt fra super-superbruger, men jeg har dog brugt platformen aktivt i nogle måneder – med god hjælp fra kolleger, der har sat undervisningen op og supportet, når tingene ikke har kørt optimalt.

Da en del undervisere og organisationer lynhurtigt skal lære at mødes online i disse uger, så er følgende er et forsøg på at give et indblik i vores erfaringer indtil videre:

  • Hvordan sætter du Teams op (der er tusindvis af youtube-guides, men et par hovedpointer)
  • Hvad kan/skal Teams bruges til, når du er underviser
  • Et par tips og tricks

Hvordan sætter du Teams op

Først går du ind på teams.microsoft.com og logger ind. Jeg skal bruge min SDU-mail, fordi det abonnement, jeg benytter er knyttet til SDU.

Det første valg, du skal tage er, hvilken type team, du vil oprette, du kan finde en oversigt over, hvad de forskellige typer teams kan her. Jeg tager udgangspunkt i underviserrollen, men langt hen ad vejen, så tror jeg, at det er en fordel for de fleste at benytte “klasse”, simpelthen fordi der er undervisere/tovholdere, der har flere rettigheder (fx. Til at redigere) end de øvrige medlemmer af teamet. Og selvom du bruger det i en almindelig organisation, så vil det ofte være en fordel, at der er nogen, der har kontrol og ansvar – med mindre, I er fuldstændig lige mht. digitale kompetencer/mødeledelse/generel ledelse af gruppen.

Skærmbillede 2020 03 15 kl 11 44 21

Når du har valgt, hvilket team du vil benytte, så bliver du bedt om at invitere dem, du vil samarbejde med. Vent med det (‘spring over’). Hvis du inviterer, så vær opmærksom på, at du kan invitere i to grupper ‘studerende’ og ‘lærere’, du kan godt ændre kategorien efterfølgende, men lærere har som sagt flere rettigheder til at redigere end studerende.

Skærmbillede 2020 03 15 kl 12 00 34

Så bliver du lukket ind i jordens mest uinspirerende rum. Det eneste, du har er et tomt midterfeed og en ‘kanal’, der hedder generel. Hvis du er vant til at bruge Slack, så minder Teams umiddelbart meget om det.

Skærmbillede 2020 03 15 kl 12 01 54

Dette screendump er fra Teams-app’en, som jeg har downloadet til min Mac (i øvrigt bruger jeg Mac, det kan godt give en lidt anden oplevelse, hvis du bruger PC – men primært, er der fordele ved PC).

Nu skal du i gang med at sætte dit team op.

Den største ulempe er, at du ikke kan fjerne de menu-punkter, som du ikke kommer til at bruge. Eksempelvis bruger jeg ikke ‘Klassenotesbog’, opgaver eller karakterer i øjeblikket. Så det ville være optimalt at kunne fjerne dem.

På +’et i øverste menu (efter karakterer) kan du lave flere faner. Du kan ikke bestemme, hvilken rækkefølge fanerne vises i (det er drønirriterende, når man fx. Har 12 faner med forskelligt undervisningsmateriale), men du kan tilføje stort set alle slags faner (reelt set er det et link ud i en app/sharepoint/internettet/peergrading – det du har brug for, men du tilgår det via Teams, det giver en oplevelse af ikke at blive sendt ud af Teams-universet).

Vi kører stort set alt vores undervisning fra Sway i Sharepoint – det minder om et lidt gammeldags hjemmeside-byggeprogram, når du sætter undervisningen op. Men de studerende finder det, fordi det er integreret som fane øverst i det team, de er medlem af. Det vil samtidig sige, hvis du bruger Teams som midlertidig løsning, men har et LMS, du er vant til at bruge, hvor dit undervisningsmateriale ligger, så kan du integrere det ved at lave en fane, hvor du linker til dit websted – fx et link til dit sædvanlige LMS (det lyserøde ikon med globen ‘websted’).

Skærmbillede 2020 03 15 kl 12 06 37

Under filer kan du uploade pensum/undervisningmateriale/eksempler osv. Jeg har indimellem haft problemer med at lave mapper, men det er vist en bug, som efterhånden er gået væk (hvis du støder på den, så kan du oprette i sharepoint, og så dukker den op i teams).

Skærmbillede 2020 03 15 kl 12 14 50

Igen, du kan lægge de fleste filtyper her. De studerende kan redigere i dem. Det vil sige, du skal være opmærksom på at pdf’e, hvis de ikke må det! Fordelen er, at det giver nogle skønne kollaborationsmuligheder (tænk google docs med mere), man har gode muligheder for at samarbejde kreativt. Filer har tiltider en lidt ulogisk feature (/bug), at alt hvad der bliver uploadet i teamet lægger sig under filer, det vil sige, hvis en studerende poster et billede i hovedfeedet, så dukker det op under filer. Det kræver i den grad selvjustits, hvis man ikke skal miste overblikket og opleve, at det roder ad h til under filer.

I det hele taget, så synes jeg manglende automatisk systematik er Teams største problem.

Eksempel: Du skal være drønskarp på, hvad hvert Team skal indeholde.

Vores systematik er, at vi har et hovedteam til alle studerende på årgangen (det grumsede lyserøde, du kan se i headeren, der hedder ‘Cand.public 2020’. Derudover har hver afse af uddannelsen deres eget Team, fordi det ikke er alle studerende, der er nået til hver enkelt fase (‘første del, CP – 2020’ og ‘Anden del, CP – 2020’).

Under hver del er der fagmoduler – eller rettere sagt ‘en form for specifik information’ – i selvstændige kanaler:

Skærmbillede 2020 03 15 kl 12 27 28

Akademisk startpakke / Informationssøgning / Maskinrummet / Teori om journalistik og samfund – er alle sammen fagmoduler, i princippet kan de tænkes som dansk / matematik / idræt – opdelte fag, men som hos os, er det, denne del af semesteret består af.

Når du har underviser-rettigheder, kan du oprette lukkede kanaler, fx ‘Seminar den 25 marts’ se den lille hængelås. Her kan du tilføje udvalgte medlemmer af teamet (både studerende og undervisere) – og det er kun dem, der kan se indholdet i den kanal. I dette eksempel er der ni studerende, ud af de 70, der skal til seminar den 25. Marts, derfor har jeg lavet en kanal kun til dem, hvor jeg kan kommunikere og dele information/opgaver med dem.

Jeg kan desuden starte en videokonference i den kanal, som kun de kan se (mere om det om lidt). Du kan også bruge de lukkede kanaler til at lade studerende lave gruppearbejde, fx. oprette kanaler med fire studerende, der skal løse en opgave sammen, hvor kun de og du har adgang til kanalen. Studerende kan ikke selv oprette kanaler (det kan medarbejdere i nogle af de øvrige opsætninger).

Hver kanal har en række faner øverst – der minder om dem fra kanalen ‘Generel’:

Skærmbillede 2020 03 15 kl 12 35 35

Det vil sige, at hver kanal har en filmappe (eksempelvis ‘Akademisk startpakke’ hos os) – derfor er det vigtigt, at du gør dig HELT klart, hvor det er logisk at opbevare hvilke filer. Systematikken skaber på ingen måde sig selv.

Generelt, så synes jeg dog at Teams er forholdsvis intuitivt, hvis man er nogenlunde vant til at bruge andre LMS’er eller Slack.

Hvad kan/skal Teams bruges til, når du er underviser

Det lette svar er: Det meste.

Det er ikke verdens bedste LMS, det er ikke verdens bedste chat-forum, det er ikke verdens bedste video-møde platform (selvom det er tæt på!) – men i kombination, så synes jeg, Teams er ret godt med.

Integrationen i faner af eksternt materiale gør, at du har samlet, det meste af det, du har brug for ét sted.

Din kanal ‘Generel’, som er obligatorisk, er ikke jordens bedste måde at kommunikere på. Du kan for eksempel ikke fastgøre opslag, det vil sige, at væsentlig information let drukner, der er heller ikke forskel på underviser-opslag og studerende-opslag, det er drønirriterende. Og man risikerer også at alle får alt for mange notifikationer.

Min oplevelse er, at man er nødt til at lave specifikke dokumenter/kanaler til information, man vil være sikker på, de studerende ser.

Eksempelvis har vi et FAQ-dokument under filer i ‘Generel’, hvor jeg har forsøgt at opsummere hver gang, jeg får et spørgsmål fra en studerende, der er væsentligt for alle. De studerende kan skrive nye spørgsmål nederst i dokumentet og så svarer jeg løbende (jeg kunne også have lavet en wiki i en fane, men det kunne ligeså godt være et word-dokument).

Jeg har også lavet en mappe under filer til vigtig information. Det vil sige, de studerende, der ikke er særligt aktive (ja, dem er der altid nogen af), de kan sikre sig information ved i det mindste at læse det, der ligger i dén mappe. En anden udfordring er, at man ikke kan sende mails til alle i teamet. De fleste undervisere har andre maillister, der kan bruges her. Men det er ærgerligt at Teams ikke fikser det problem (muligvis handler det om GDPR, men… løs det!)

Den sociale del af teams, minder til tider om en lidt klodset Facebook/Slack. Du har en væg som alle kan skrive på, men du mister hurtigt lidt overblikket. Du har dog chat-muligheder med en eller flere studerende – det løser nogle af de udfordringer, det her giver.

Det fedeste ved Teams er video-møde integrationen. Her er der virkelig arbejdet med funktionaliteten.

Du kan starte et opkald lyd/video i stort set alle dele af Teams. Chat ‘en til en’, i kanalen ‘Generel’, i de øvrige kanaler (det vil sige, du kun ringer dem op, der er i den specifikke kanal).

Skærmbillede 2020 03 15 kl 12 58 14

Du klikker blot på videokamera-ikonet, så får du følgende vindue, hvor du kan tilføje et emne til det “møde” (undervisning), du er ved at starte:

Skærmbillede 2020 03 15 kl 12 59 15

Når du har startet videomødet, så kommer der følgende opslag i feedet i den kanal, du har startet mødet i:

Sådan ser det ud i dit feed

Her kan de studerende, så vælge deltag.

Og så får de dette vindue – her kan de vælge at slå video og mikron fra, når de tilslutter sig mødet – de kan altid slå det til, men gør dem opmærksom på, at det kun giver mening at have slået de to ting til, når de gerne vil deltage aktivt:

Anmod om at deltage

Når mødet kører, så har du som underviser denne menu (eller dette er faktisk den studerendes udgave, hvor de kan anmode om at få lov til at vise deres skrivebord osv. – hos dig er det automatisk):

Menu  i bunden

Mødet har kørt i 3 timer og 50 minutter. Jeg har slået både video og lyd fra. Næste ikon er et dele-ikon. Hvis du klikker på det, så kan du dele din skærm med de studerende. Eller du kan dele et bestemt vindue fra din skærm (her nedenfor viser den teams og signal, som er to af de vinduer, jeg har aktiv nu), powerpoint, som jeg har adgang til fordi det ligger i sharepoint-mappen på et af mine teams, gennemse (hvor jeg kan uploade filer fra min egencomputer fx. Powerpoints) eller MS Whiteboard, hvis man har det integreret.

Skærmbillede 2020 03 15 kl 13 09 20

Det vil sige, du kan vise dem slides, dit skrivebord (fx. Viste min kollega, hvordan man redigerer lyd i Hindenburg). Træls bug: du kan ikke afspille lyd fx. vise et videoklip/lyd fra Hindenburg fra dit skrivebord til de studerende, hvis du bruger Mac. Du kan lave en cowboyløsning, hvor de studerende kan høre lyden fra din mikrofon, men det er ikke optimalt. Hver også opmærksom på (ligesom når du bruger en projektor), at din Mac har flere skriveborde, så hvis det er det forkerte skrivebord, der er aktivt, så kan de ikke se dine slides. Det kan godt give lidt “kan I se dem nu? Hvad med nu?”-problemer, men det løser du!

En anden udfordring er, at du ikke kan se, hvad de studerende spørger om på chatten, mens du viser dem fx dit skrivebord. Det gør, at du er nødt til at klikke lidt frem og tilbage, hvis du spørger dem om noget (cowboyløsning: kør din mobil som second screen og følg med der). I menuen i bunden (der hvor du klikker del) kommer der en lille rød notifikation på chat-ikonet, når nogen har skrevet noget.

Overordnet set, så fungerer video-møder super smooth. Særligt, hvis du bare skal tale med dem. De kan gå ind og ud af mødet. Så længe, der ikke er lagt på, så kan de bare klikke “deltag i møde” ude i feedet. Det gør, at du sådan set bare kan lade videomødet køre, mens de laver opgaver osv.

Skærmbillede 2020 03 15 kl 13 17 43

En anden fordel er, at du kan optage videomødet, du klikker bare “start optagelse” og så optager Teams mødet. Mødet kommer til at ligge i feedet – og kan tilgås efterfølgende af de studerende, der eventuelt ikke var til stede.

Når du kører videomødet, så er der fire deltagere, der vises stort – de fire aktive (resten vises som små ikoner i bunden) – det vil sige, at du godt kan risikere at glemme det tavse flertal. Her bliver det din rolle at hive folk ind i samtalen. Det kræver lidt et radiovært-gen, men man skal ikke være bange for at småsnakke, de er derude!

Et par tips og tricks

Det kræver generelt en god vært – også i det daglige – at få de studerende til at deltage. Vi har den ulempe, at vi ikke kender dem fra den daglige undervisning, fordi det hele stort set kører digitalt. Her tror jeg, man vinder meget ved at kende sine studerende i forvejen. Når du underviser, så forbered god variation. Det er for hårdt at være på – både for dem og dig – i mange timer. Lav øvelser, vær social – min kollega, Susanna Sommer, startede eksempelvis morgenen med at bede alle poste et billede af deres karantæne-hjemmearbejdsplads, den slags er helt vildt vigtigt, hvis man skal have et aktivt forum.
Susanna lavede desuden også lyttebiograf, hvor hun havde uploadet en lydfil til filer, som alle downloadede og startede samtidig – og så kunne de chatte om den (jf. Når vi alle ser melodi grand prix på Twitter og den slags) – det fungerede strålende.

Læs om Susannas erfaringer med at undervise et hold på cirka 40 studerende vha. Af møde-video-funktionen i Teams, her: Ping undervisningsvenner!.

Jeg synes, de største udfordringer, når man bruger Teams som LMS til fuldtidsundervisning har været:

Hvordan motiverer man løbende – er det forstyrrende eller fedt at få en ugentlig/daglig post/mail?

Hvordan ved man hvor langt de studerende er? (der findes data på fx. hvilke videoer, de har set, hvis man bruger Sway/Stream til at afvikle fra, men har de set og forstået? Hvorfor har de ikke set det? osv osv).

Hvad med de tavse studerende, har de det godt? Normalt kan man fornemme rummet, det er sindssygt svært her.

De studerende kæmper med at finde ud af, hvor langt de er i forløbet. Jeg har løst det ved at lave et kæmpe excel, som de kan bruge som tjekliste, men en eller anden form for automatiseret progression, hvor du først for adgang til det, du skal i gang med, når du har gennemført en opgave er en fordel. Teams understøtter det, men det er i den grad next level.

Asynkron/synkron kommunikation – de studerende er tit på, når vi som undervisere burde have fri. Hvor hurtigt skal man svare? Forventer de chat? Undervisning bliver meget grænseløs, hvis man ikke laver “besøgstider” eller lignende.

Vores erfaring er, at vi skal være bedre til at kombinere med fysiske mødemuligheder og video-møder, hvor man kan udveksle erfaringer/stille spørgsmål.
Jeg savner ofte ‘klasseværelset’, men hvis man bliver god til at bruge de sociale funktioner i teams (inkl. Videomødet), så kan man komme virkelig langt.

Nu skal du sådan set blot tilføje studerende.

Du kan enten gøre det manuelt, hvis du klikker (…) ved siden af team-navnet, så er det muligt at “tilføj medlem” eller få et link til teamet. Du kan tilføje ‘gæster’ udefra til dit team, men de har ikke helt samme muligheder for at deltage, som de, der er i din organisation. Dog virker video-møder, så det kan fx. erstatte Skype og Zoom til nogle type opgaver(*). Hvis du skal tilføje studerende, der har universitetsadgang, så kan du sende dem en kode til teamet, den finder du ved at klikke på (…) og ‘administrer team’, her vælger du indstillinger øverst i fanen, og vælger “Teamkode”.

Skærmbillede 2020 03 15 kl 11 05 41

Som du kan se, kan den desværre ikke bruges til gæster.

Skærmbillede 2020 03 15 kl 10 59 15

De studerende kan nu gå ind på teams.microsoft.com og bruge koden til at joine dit undervisningsteam.

* eller til social hygge på karantæne-kontoret – her laver jeg fx. Mad sammen med @anetq

IMG 9002