Maskinstorm i orkanstyrke

Bragt i Politiken 27. sept. 2011

Torsdag lancerede Facebook nyt layout, fredag kom automatreaktionen fra journalisterne: Facebook er onde

Da Facebook i torsdags lancerede et nyt design, var det tydeligt at se, at Felton – en af verdens dygtigste informations-grafikere – var manden bag.

I løbet af de næste par måneder forandrer Facebook din væg fra at være et rod-sammen af dine og dine venners opdateringer til at være en æstetisk tidslinje, der strækker sig fra du blev født – hvis du har skrevet det på Facebook vel at mærke – frem til i dag. En scrapbog, der giver overblik over hvilke job, du har haft, hvilke billeder du har lagt på Facebook, hvilke venner, du har fået og så videre.

Med lanceringen af tidslinjen, er det blevet væsentligt lettere at søge tilbage i gamle opdateringer, både på ens egen profil – og på andres, ja, det er blevet lettere at snage. Men der står ikke noget, du eller dine venner ikke selv har skrevet. Og du kan uden problemer slette det. Selvom det kan være svært at tro, når man læser mediernes dækning af lanceringen.

Man skal ikke underkende, hvor store muskler Facebook har. Og sund skepsis er… sundt. Men når danske medier skriver om Facebook – er det sjældent præget af sund skepsis, men af en nærmest maskinstormer-lignende tech-angst. Det er ikke blot kritisk, det minder om skræmmekampagner, som efter min mening intet gavner.

I Berlingske hed det overskriften: ”Facebook indfører automatisk overvågning af dig” fulgt af citater som:  ”Når du lytter til en sang på Spotify, offentliggøres det helt automatisk på Facebook” og “Eksempelvis vil din chef kunne se, at du læser artikler om jobsøgning – bare for et nævne et enkelt eksempel.”

Berlingskes journalist glemmer blot i den sammenhænge at nævne en væsentlig præmis: Hvis du selv har givet Spotify og avisen lov til at offentliggøre sangen og artiklen, hvis du er venner med din chef og hvis du vælger – I det tilfælde, at du skulle være kommet til at poste artiklen på din væg  at lade den stå i stedet for straks at slette den.

Politiken har ligeledes en rem af huden – men er dog langt tættere på den objektive sandhed, når de skriver: ”Nu vil Facebook have hele dit liv.”

Selvfølgelig forsøger Facebook at øge den tid, vi bruger på sitet – ligesom google gør, ligesom Politiken gør, ligesom alle med et website gør… det er bl.a. det, de tjener penge på.

Og der er et grundlæggende problem, når du ikke kan gennemskue, hvilke informationer, du lader eksterne parter – både kommercielle og ikke-kommercielle – få adgang til – det gælder ikke kun for Facebook. Selvom lige præcis Facebook har været ekstremt dårlige til at kommunikere, hvilke informationer de videregiver.

Men målt op mod artikler, der er skrevet om, hvordan de potentielt kan misbruge dine oplysninger, dine billede og  dine likes, så kan jeg ikke komme i tanke om en eneste historie, hvor det rent faktisk er sket,  at en bruger har følt sig udnyttet for alvor.

Lad os slå ét fast: Facebook offentliggør ikke noget på din væg, som du ikke selv, har sagt ja til, at du eller dine venner må offentliggøre. Du kan altid fjerne det– og under indstillinger sørge for, at det ikke sker igen. Altid.

Hvis du ikke vil risikere noget, så gå ud fra at alt, hvad du skriver på Facebook er offentligt. Og hvis du ikke vil have, at din ekskæreste læser dine statusopdateringer, eller din chef følger med i dit privatliv, så er løsningen enkel: Lad være med at være venner med dem og sørg for at privatslivsindstillinger på Facebook holder din profil lukket.