Første februar startede jeg på cand.public på Syddansk Universitet og pendler derfor til Odense hver anden uge. Det har gjort, at jeg pludselig har fået tid til at læse – og gang på gang falder jeg over artikler, som sætter mediebranchen, den digitale udvikling og journalistikken i perspektiv.

I dette og – forhåbentlig – kommende blogindlæg, vil jeg forsøge at samle links til et par af de artikler, så andre også kan få glæde af min tog-tid.

The Web is a Customer Service Medium af Paul Ford

Selvom Fords artikel uden problemer kunne have været delt i tre – fire vinkler/artikler, så er det interessant læsning. Han gør op med bog- og magasin-verdenens brok over at internettet stjæler deres forretning (her kan journalister også læse med uden for alvor at føle sig ekskluderet fra målgruppen…). Med udgangspunkt i, at brok ofte handler om, hvor vidt man føler sig hørt (han kalder det Why Wasn’t I Consulted?-problematikken), har han følgende anbefaling til udgiverne:

“Create a service experience around what you publish and sell. Whatever “customer service” means when it comes to books and authors, figure it out and do it. Do it in partnership with your readers. Turn your readers into members. Not visitors, not subscribers; you want members.”

Ford gennemgår en del af de medier/hjemmesider, der bygger deres forretning på “Why Wasn’t I Consulted”-problematikken – og hans pointe er, at hvert medie (radio, tv, print etc), har dets egne forcer – også internettet, der ifølge Ford er et “Costumer Service Medium”.

Hacker Monthly: It’s the best of the Internet, printed out, and it’s turning a profit

Hacker Montly er et månedligt magasin, der tjener penge på at finde de artikler om hacking, der er værd at læse på siden Hacker News – layoute dem og sælge dem som abonnement – enten på print eller digitalt som epub/pdf/mobi.
Artiklen beskriver deres forretningsmodel og metode. Jeg undrer mig til stadighed over, at der ikke er andre nyhedsmedier, der samler deres greatest hits og sælger dem i en ny indpakning. Jeg ville elske for eksempel at have mulighed for at købe alle Nils Thorsens artikler fra Politiken smækket sammen i en pdf.
Jeg har netop købt et abonnement på Hacker Monthly og produktet er lækkert – jeg vil glæder mig til at få hver udgave leveret direkte til min Kindle. Mit eneste kritikpunkt er, at de ikke betaler forfatterne til artiklerne: Det ville have været en fin anerkendelse – også selvom det blot var en tilkendegivelse, et mindre beløb – forfatterne får en trykt udgave af magasinet + et års digitalt abonnement, men er trods alt blevet spurgt, før magasinet røg i “trykken”.

NPR Tries to Get its Pressthink Right

Jay Rosen, professor i journalistik på NYU, har kigget nærmere på NPRs nye håndbog i etik. Han sætter fokus på, hvordan de ved hjælp af mindre kunstgreb og større forandringer omstiller sig fra at tænke traditionelt til at forholde sig til, hvordan verden af i dag – og i morgen – ser ud i et (etisk og kvalitativt) medieperspektiv:

“It now commits itself to avoiding the worst excesses of “he said, she said” journalism. It says to itself that a report characterized by false balance is a false report. It introduces a new and potentially powerful concept of fairness: being “fair to the truth.” My verdict: Bravo, NPR.”

National Explainer: A Job for Journalists on the Demand Side of News

Et andet noget ældre indlæg af Rosen handler om journalistikkens rolle i det moderne samfund. Selvom indlægget er fra august 2008, er det, en ekstremt relevant analyse af journalistikkens udfordringer. Jo mere travlt journalisterne har, des mere irrelevant bliver deres journalistik. Vi er nødt til at finde tilbage til rollen, hvor vi forklarer og perspektiverer, så læserne forstår det større perspektiv, og ikke mindst, så vi selv forstår det. For demokratiets og samfundets skyld. Rosens indlæg er langt, gennemtænkt og begavet – ovenstående konklusion er blot en banal forkortelse, men læs indlægget, hvis du interesserer dig det mindste for journalistik og/eller det demokratiske samfund.