Podcasts om journalistisk håndværk

Flere af de studerende på vores radiohold på SDU har spurgt, hvilke podcast jeg selv lytter til – og med næsten 800 uafspillede podcast-afsnit på min telefon, kan jeg konstatere: ikke særligt mange. Men det er bestemt ikke, fordi der mangler god lyd, tværtimod, der findes så mange utroligt fede udsendelser og eksperimenter, at jeg abonnerer på langt flere podcasts, end jeg når at høre. I de følgende fire blogposts (de næste tre indlæg kommer snarest!) vil jeg forsøge at samle anbefalinger i forskellige genre: journalistisk håndværk, britisk comedy, lydkollektiver (der ikke er Radiotopia) & videnskabs-formidling. Dette blogindlæg handler om podcasts, der på den ene eller anden måde beskæftiger sig med journalistik – som oftest journalistik formidlet for ørene.

Jeg har først fornyelig opdaget at Longform (websitet, der videreformidler longreads) laver en podcast: Et ugentligt interview (/en samtale) med en non-fiction fortæller (skribent, radiomager eller lignende) om at fortælle langt. For det første, har de fat på mange af de store nulevende (amerikanske) journalistiske fortællere – Gay Talese, Malcolm Gladwell, Ira Glass, for det andet, så linker de til de fleste af de produkter udsendelserne omhandler, så man kan læse videre og blive klogere.

I samme genre vil jeg anbefale Radio Waves, der dog udelukkende beskæftiger med radiofortællinger (de har taglinen: ”interviews with the voices of public radio”). Programmet er stadig relativt nyt, så det er endnu ikke blevet til så mange udsendelser, men start for eksempel med Radiolabs Robert Krulwich, der som altid er en fantastisk og underholdende fortæller, eller hans makker Jad Abumrad, der kan give en hver lyst til at lytte og lave radio.

How Sound nøjes ikke med at interviewe radioværter, de diskutere programmerne – fx. lydarbejdet, interview-teknik, storytelling – alt det, der gør en god udsendelse. Tag fx. afsnittet Story Dissection: Dead Animal Man, der gennemgår en gammel Ira Glass udsendelse fra ende til anden. Det er fremragende radioundervisning.

The Public er tematisk brede og handler ikke kun om journalistik, men interviewer f.eks. også Noam Chomsky om klimaforandringer, indimellem handler det dog om journalistik – f.eks. i denne samtale med, nu afdøde, David Carr fra NYTimes- og så er det værd at lytte med.

Data Stories beskæftiger sig med datavisualisering og journalistik – måske ikke det mest oplagte emne at gøre til podcast, men de linker lystigt fra hjemmesiden, så man kan følge med på skærmen. Lyt for eksempel til dette interview med Amanda Cox ligeledes fra NYTimes. Cox er en af dem, der for alvor har rykket, hvordan medier arbejder med datavisualisering.

FiveThirtyEight (data-analytikeren Nate Silvers medie) har ligeledes lavet en podcast, hvor værterne diskuterer data, tal, statistik. Men de to-tre gange, jeg har hørt deres podcast, har jeg hurtigt mistet koncentrationen, tænk, at man kan gøre data, tal og statistik, så kedeligt… lad dette være en advarsel, gab!,  – brug hellere tiden på de ovennævnte podcast.

Og så er der alle de podcasts, der blot er liveoptagelser af paneldebatter eller “live on stage” interview. Det er sjældent rigtig godt, men der er dog undtagelser. Blandt andet laver Canadian Journalism Foundation et par podcasts om året – og selvom det for det meste er paneldebatter, så er de fleste både relevante og interessante. London School of Economics podcaster ligeledes størstedelen af deres offentlige lectures – og de holder virkelig mange. Ofte er temaerne interessante, hvorimod formidlingen er gabende kedelig. Abonnér på den og slet langt de fleste – og glæder dig over, når der pludselig dukker guld op.

Opdatering:
En flink læser anbefalede desuden Tape “a radio show about people who make radio” – den er nu tilføjet i den lange lyttekø.
Susanna Sommer, der er vært på P1s nye program Podcaster om… well, podcasts, har desuden netop anbefalet australske Radiotonic og Jessica Abels podcast – Abel har desuden skrevet en fremragende tegneserie om at lave radio Out on the wire, som udsendelserne tager udgangspunkt i.